Cover: 10,000 B.C. Rating: 0
8 nov. 2008

Details

Regisseur:Roland Emmerich
Theater Verschijning:2008
Waardering:PG-13
Studio:Warner Home Video
Genre:Action & Adventure
Duur:109
Talen:English, French, Spanish
Ondertiteling:English, French, Spanish
Aspectverhouding:2.35:1
Afbeeldingformaat:Widescreen
Schijven:1
Regio:1
Releasedatum:jun. 2008

Samenvatting

10.000 BC

Regie: Roland Emmerich
Met: Steven Strait, Camilla Belle, Cliff Curtis
Release: 13 maart 2008
Tekst: Edgar Kruize

Een mammoet van een film
Producer, regisseur en scriptschrijver Roland Emmerich is de koning van de spektakelfilms. Voor zijn nieuwe film ‘10.000 BC’ gaat Emmerich terug naar het verleden. TV Krant sprak met hem en hoofdrolspelers Steven Strait en Camilla Belle.

‘10.000 BC’ is een episch verhaal dat zich vele eeuwen voor het begin van onze jaartelling afspeelt. Het gaat over een laffe mammoetjager die moet uitgroeien als held om zijn liefje en stam te redden uit de slavernij. De film ziet er wonderschoon uit, vooral de scènes waarin de mammoets over het scherm denderen doen je opveren uit het bioscooppluche en naar adem happen. Helaas heeft de film de diepgang van een opblaaszwembadje. Nu blinkt geen enkele film van Emmerich uit in diepgang, maar ditmaal is er veel ruimte gemaakt voor de persoonlijke ontwikkeling van de personages, die slecht wordt uitgewerkt. Het vader-complex van de hoofdpersoon boeit niemand en voegt niets aan het verhaal toe. Spektakelfilms zijn puur amusement en dan wil je gewoon de piramidebouw zien, de mammoets, de vreemde prehistorische roofvogels en de sabeltandtijger, allemaal in volle digitale glorie. In die zin is ’10.000 BC’ werkelijk fantastisch kijkvoer.

Première in Berlijn
Voor Ronald Emmerich is Berlijn een soort van thuisbasis. Tijdens het Berlijnse filmfestival in 1984 speelde hij hier zichzelf voor het eerst in de kijker met ‘The Noach’s ark principle’. Het lijkt daarom ook logisch dat hij, bijna een kwart eeuw later, de Europese première van zijn nieuwste epos ’10.000 BC’ in de Duitse hoofdstad heeft gepland. Hoofdrolspelers Steven Strait en Camilla Belle vlogen met hem mee en zijn nog wat duf. Anderhalve dag eerder zaten ze nog in San Francisco. “We zijn wel wat gewend”, grapt Strait. “Hij sleepte ons ook de halve globe over voor de opnames. Die man heeft een tomeloze energie en zijn enthousiasme sleept ons er steeds weer doorheen”.

Sneeuwstormen
Emmerich is typisch een filmmaker voor wie het gezegde ‘groot, Groter, GROOTST’ zeer toepasselijk is. Van ‘Independence day’ tot ‘Godzilla’ en van ‘The Patriot’ tot ‘The day after tomorrow’: zijn films hebben allemaal een episch karakter. “Ik kan het niet laten. Ik denk nu eenmaal niet klein”, lacht hij. “Al heeft deze film me wel erg veel problemen opgeleverd doordat ik in mijn zoektocht naar perfecte locaties wel de juiste plekken vond, maar niet op het juiste moment.” Dat is een understatement. Aanvankelijk zou ‘10.000 BC’ in zijn geheel in Zuid-Afrika en Nambië worden opgenomen. Maar daar hadden ze niet de juiste bergtoppen. Die vond Emmerich in Nieuw-Zeeland. “En dus trokken we vanuit Afrika naar Nieuw-Zeeland, maar omdat we daar in het verkeerde seizoen terechtkwamen was het stervenskoud en hadden we enorme last van de mist en sneeuwstormen. Eenmaal terug in Afrika was vervolgens net het zandstormseizoen begonnen.”

Van hot naar her
Die ellende had voorkomen kunnen worden als Emmerich gewoon had gedaan wat de meeste filmmakers doen: alles schieten wat je van een bepaalde locatie nodig hebt en vervolgens door naar een andere locatie. Maar hij moest en zou de film in chronologische volgorde filmen en ging van Afrika naar Nieuw-Zeeland, terug naar Afrika, weer terug naar Nieuw-Zeeland en zo verder. “Voor ons erg makkelijk om te volgen”, aldus Strait. “Maar het was wel zwaar. Vooral de scène die ik in de waterput moest opnemen. Het was ijskoud in Nieuw-Zeeland en ik heb dagenlang in het water doorgebracht. Niets is zo erg als kou en natte kleding tegelijk.” Camilla Belle: “Hoezo, kleding? Onze garderobe bestond uit niets meer dan een paar lappen dierenvel. En daarin moesten we wekenlang, bijna naakt, in de vrieskou paraderen.”

Mammoets en piramides
Het verhaal is bewust niet historisch accuraat. “Dat zijn grote Hollywoodfilms nooit. Dat is gewoon fantasy”, zegt Emmerich, die na ‘Stargate’ voor de tweede maal het mysterie van de piramides in Egypte in een film heeft verwerkt. “Ik ben gefascineerd door de piramides. Dat men mammoets bij de bouw heeft gebruikt, heb ik zelf verzonnen. Ik kon het gewoon niet laten schieten, dat mooie beeld”.

Echt plus nep blijft echt
Dat betekende voor de acteurs wel veel ‘CGI-werk’; werken met beelden die er niet zijn. Belle: “Het is vreemd om tegenover iets te spelen dat er niet is.” Toch was niet alles nep. “De piramides die je ziet waren deels op ware grootte. En op kleinere schaal waren ze precies nagebouwd.” Emmerich heeft er een goede reden voor. “Als je alles uit de computer tovert, ziet de kijker direct dat het nep is. Het werkt veel beter om echte gebouwen te nemen, met echte figuranten en daar met de computer dingen in te zetten die we niet ‘echt’ kunnen realiseren. In ons geval de mammoets en wat kleine effecten als rook. Als het hart van het plaatje klopt, is de kijker veel sneller geneigd ook de digitale bewerking te geloven.”


The filmmaker who launched a UFO invasion in Independence Day and unleashed the forces of global warming in The Day After Tomorrow now unveils a new day of adventure a time when mammoths shake the earth and mystical spirits shape human fates. Roland Emmerich directs 10000 BC the eye-filling tale of the first hero. That hero is young hunter D Leh (Steven Strait) set out on a bold trek to rescue his kidnapped beloved (Camilla Belle) and fulfill his prophetic destiny. He ll face an awesome saber-toothed tiger. Cross uncharted realms. Form an army. And uncover an advanced but corrupt Lost Civilization. There he will lead a fight for liberation and become the champion of the time when legend began.Format: BLU-RAY DISC Genre: ACTION/ADVENTURE/HEROES Rating: PG-13 UPC: 085391139676 Manufacturer No: 1000023985

To anyone who has ever yearned to see woolly mammoths in full stampede across the Alps, "10,000 BC" can be heartily recommended. There's also a flock of "terror birds"--lethal ostriches on steroids--in a steaming jungle only a splice away from the heroes' snow-dusted alpine habitat. And lo, somewhere in the vastness of the North African desert lies a city whose slave inhabitants alternately teem like the crowds in "Quo Vadis" during the burning of Rome and trudge in hieratically menacing formations like the workers in "Metropolis". That's pretty much it for the cool stuff. Setting movies in prehistoric times is dicey. Apart from the "Dawn of Man" sequence in "2001: A Space Odyssey", only "Quest for Fire" makes the grade, and its creators had the good sense to limit the dialogue to grunts and moans. "10,000 BC" boasts a quasi-biblical narrator (Omar Sharif) and characters who speak in formed, albeit uninteresting, sentences--including a New Age–y "I understand your pain." But let no one say the storytelling isn't primitive. The narrator speaks of "the legend of the child with the blue eyes" and bingo, here's the kid now. When, grown up to be Camilla Belle, she's carried off by "four-legged demons"--guys on horseback to you--the neighbor boy (Steven Strait) who hankers to make myth with her leads a rescue mission into the great unknown world beyond their mountaintop. His name is D'Leh, which is "Held", the German for "knight," spelled backward. So yes, there is some hidden meaning after all.
"10,000 BC" is the latest triumph of the ersatz from writer-director Roland Emmerich. Like "Stargate" (1994), "Independence Day" (1996), and "The Day After Tomorrow" (2004) before it, it's shamelessly cobbled together out of every movie Emmerich can remember to pilfer from (though to be fair, the section in pre-ancient Egypt harks back to his own "Stargate"). Emmerich's saving grace is that his films' cheesiness is so flagrant, his narratives so geared for instant gratification, he can seem like a kid simultaneously improvising and acting out a story in his backyard: "P'tend there's this alien ... p'tend maybe he came from Atlantis or something...." Just don't p'tend it has anything to do with real moviemaking. "--Richard T. Jameson"